Około 25% Polaków przyznaje się do codziennego, czyli nałogowego palenia papierosów. Choć tendencja jest spadkowa, niestety wciąż jest to duża grupa, która szkodzi przede wszystkim swojemu zdrowiu, ale także portfelowi. Jakie są metody na skuteczne rzucenie nałogu tytoniowego?

Świadomość? To za mało

Niestety większość osób znakomicie zdaje sobie sprawę ze szkodliwych skutków palenia papierosów, jednak wiedza ta wcale nie musi zmotywować ich do zmiany nałogu. Powodem jest bowiem silne uzależnienie od składników chemicznych tytoniu, który ma działanie podobne do heroiny oraz amfetaminy. Co więcej, nikotyna ma nawet kilkukrotnie silniejszy wpływ na ludzki układ nerwowy, aniżeli alkohol czy opiaty. Właśnie dlatego pojawia się silna potrzeba palenia, którą trudno jest zwalczyć.

Małymi krokami do sukcesu

Mężczyźni w Polsce palą średnio 16 papierosów dziennie, zaś kobiety 14. Dla osób, które wielokrotnie próbowały rzucić palenie, samo ograniczenie tej ilości może być dobrym sposobem na żegnanie się z nałogiem. Proces ten można rozłożyć na kilka tygodni i co jakiś czas rezygnować z jednego papierosa. Pomoże to zniwelować negatywne skutki w postaci syndromu pojawiającego się przy natychmiastowym odstawieniu, który objawia się m.in. zawrotami głowy, kołataniem serca, wahaniami ciśnienia, rozdrażnieniem czy zmęczeniem.

Skorzystaj z fachowej pomocy

Palenie papierosów to nie tylko uzależnienie od substancji chemicznych, ale również wpływ czynników społecznych takich jak styl życia oraz indywidualnych, np. impulsywność, agresja, łatwe popadanie we frustrację oraz ograniczona samokontrola. Poradzenie sobie z problemem najczęściej jest więc złożone i może wymagać pomocy specjalisty. Pomoc w rzuceniu palenia można uzyskać m.in. w naszym białostockim Ośrodku Leczenia Uzależnień, w którym pomagamy pacjentom także w leczeniu alkoholizmu, depresji, psychoz i nerwic oraz uzależnienia od leków. W przypadku palenia specjaliści najczęściej polegają na terapii behawioralnej, która ma na celu radzenie sobie ze stresem oraz poznanie technik relaksacji i motywacji.